دکتر محمد مشاری

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت

نویسنده و مترجم

مدرس و کوچ سرمایه‌گذاری

دکتر محمد مشاری

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت

نویسنده و مترجم

مدرس و کوچ سرمایه‌گذاری

نوشته های بلاگ

“شکست” قوی تر از “پیروزی” است

“شکست” قوی تر از “پیروزی” است

سلام
تجربه ما از خوردن یک غذای مشخص در حالتی که کاملا گرسنه هستیم با زمانی که گرسنه نیستیم متفاوت است.
ما زمانی که گرسنه هستیم غذا را بسیار خوشمزه تر از زمانی که سیر هستیم احساس میکنیم.
در زمان گرسنگی حتی، بسیاری از ایرادات غذا مانند شوری یا تلخی را نیز متوجه نمی شویم!!!
✅این یعنی میزان مطلوبیت یک کالای یکسان در دو حالت ،متفاوت است که تا اینجای کار چیز نگران کننده ای وجود ندارد.
مشکل از جایی شروع میشود که آخرین تجربه به عنوان نقطه لنگر در ذهن ما جا می گیرد.
یعنی در حالت گرسنگی با غذایی روبه رو می شویم (مثلا پیتزا)و طعم آن را بیشتر از واقع خوشایند می پنداریم و این پندار را تا مدت ها ادامه می دهیم یعنی حتی وقتی گرسنه هم نیستیم باز فکر میکنیم که این غذا (پیتزا) بسیار خوشمزه است.
✅باورش سخت است ولی تحقیقات دانشمندان نشان داده که مغز ما طعم بسیاری از غذاها را از حافظه فراخوانی میکند و تجزیه تحلیل جدیدی انجام نمی دهد.
✅دقیقا همین کار را با سرمایه گذاری هایمان میکنیم.تجربیات گذشته ما از سرمایه گذاری هایمان روند تجزیه و تحلیل های جدید را به نحو جدی مختل می کند.
فردی که از یک صنعت خاص یا سهام مشخص در گذشته بازده خوبی کسب کرده ،به درستی از توان منطقی خود برای تجزیه و تحلیل استفاده نمی کند.
این گذاره برای تجربیات تلخ نیز کاربرد دارد،فقط با یک تفاوت قابل توجه.
✅تجربیات تلخ و شکست ها بسیار قوی تر از تجربیات شیرین و موفقیت ها هستند.”شکست” قوی تر از “پیروزی” است.احساس “باخت” یک مبلغ مشخص بسیار بیشتر از احساس “برد” همان مبلغ فرآیند تصمیم گیری های آتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
✅تا حالا به شکست های پی در پی افراد توجه کرده اید؟واقعا چرا اگر یک سرمایه گذار در یک سرمایه گذاری خود به طور مثال 10% زیان میکند در سرمایه گذاری بعدی بیشتر از 10% زیان میکند و این توالی شکست ها ادامه دار می شود.اصلا چرا باخت قوی تر از برد است؟؟؟؟
✅همه انسان ها احساسی قوی و نهفته در وجودشان دارند به نام “نفرت از باخت” و در بسیاری از مواقع این احساس نفرت از باخت است که آنها را هدایت میکند و مجبور به تصمیم گیری میکند!!
فردی که در سرمایه گذاری اول خود شکست می خورد دوست ندارد احساس باخت را تجربه کند چون متنفر از باخت است در این حالت است که برای رهایی از این احساس به سرعت تصمیم بعدی را می گیرد با این توجیح که در سرمایه گذاری بعدی آنقدری سود خواهد کرد که زیان قبلی محو شود؛در این حالت او به میزانی از سود نیاز دارد که هم باخت قبلی را تسویه کند هم سود جدیدی شناسایی کند؛و دقیقا همین جاست که ریسک های موجود را کمتر از واقع تخمین میزند و یا اصلا در نظر نمی گیرد و میکند آنچه نباید بکند!!و سریال شکست ها را ادامه میدهد.
گذشته ناخوشایند(احساس باخت ها)، بر گرده همگی ما سوار است و اوست که راهنمای ماست نه منطق نه عقل و این واقعیتی است بسیار دهشناک!!

یک دیدگاه بنویسید