دکتر محمد مشاری

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت

نویسنده و مترجم

مدرس و کوچ سرمایه‌گذاری

دکتر محمد مشاری

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت

نویسنده و مترجم

مدرس و کوچ سرمایه‌گذاری

نوشته های بلاگ

انسانهای بزرگ ؛اشتباهات بزرگ دارند

انسانهای بزرگ ؛اشتباهات بزرگ دارند

سلام
بسیار این گزاره را شنیده ایم که :”انسانهای بزرگ ؛اشتباهات بزرگ دارند.”
“دن آریلی” روانشناس رفتاری با انجام آزمایشات مختلف و متنوع در پی چرایی و صحت موضوع فوق برآمد.
✅نتایج آزمایشات حاکی از این بود که گزاره” انسانهای بزرگ اشتباهات بزرگ”، صحیح نیست.به بیان دیگر اندازه اشتباهات ارتباط خطی و مستقیم با تجربه،تخصص،و مشهوریت افراد ندارد؛بلکه آب از جای دیگری گل آلود است.
✅”دن آریلی” دریافت که میزان اشتباهات به اندازه کارها و تصمیمات ارتباط دارد.برای درک بهتر به دو گزینه زیر توجه کنید و قبل خواندن پارگراف بعدی حدس بزنید در کدام حالت فرد به احتمال بالاتری اشتباه خواهد کرد:
الف)خرید یک دوچرخه
ب) خرید یک اتومبیل گران قیمت
✅واقعیت تلخی است ولی بطور معمول افراد در حالت “ب” بیشتر دچار اشتباه خواهند شد.چرا؟؟؟؟
✅چرا با اینکه خریدن اتومبیل گران قیمت بسیار مهمتر از خریدن یک دوچرخه است؟و علی الظاهر در حالت دوم افراد تجزیه و تحلیل بیشتری خواهند کرد ،و اصولا قیمت دوچرخه در مقابل اتومبیل بی اهمیت است افراد در حالت “ب” به احتمال بیشتری اشتباه خواهند کرد؟
✅یک دلیل آن این است که در حالت دوم اندازه “ترس از باخت” بسیار بیشتر از حالت اول است در واقع در گزینه اول ما ترسی از باختن نداریم ولی در حالت دوم اوضاع فرق میکند.در حالت دوم ترسی سنگین بر فضای تصمیم گیری ما سایه می اندازد و باعث از بین رفتن مکانیزم تصمیم گیری منطقی خواهد شد.
شاید باورت نشود ولی درصد قابل توجهی از تلفات در هنگام سوانحی مانند زلزله و آتش سوزی بخاطر همین مکانیزم ترس از باخت است .تصاویر دوربین ها نشان میدهد در هنگام زلزله افراد حتی قادر به تشخیص راه خروج محل کار خود نیز نیستند!!چه باختی بالاتر از زندگی وجود دارد؟؟؟؟!!!
✅در طول عمر حرفه ای خود افراد بسیاری را دیده ام ،زمانی که بطور مثال یک سبد سرمایه گذاری 100 میلیونی دارند ،تصمیمات عالی و بازده های خیره کننده ای دارند ؛اما زمانی که مدیریت سبدی بطور مثال 1 میلیاردی در اختیارشان قرار می گیرد همه چیز برعکس می شود.همان فرد ،با همان تجربه و تحصیلات توانایی اتخاذ تصمیم گیری را از دست میدهد و یا تصمیمات غیر منطقی می گیرد.اما راه حل چیست؟؟
✅شاید “خرد جمعی” و ” کار گروهی” به نحوی که ریسک تصمیمات بد را بین افراد سرشکن کند و باعث از بین رفتن “فضای ترس از باخت” شود بهترین راه حل برای حل این موضوع باشد.

یک دیدگاه بنویسید