دکتر محمد مشاری

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت

نویسنده و مترجم

مدرس و کوچ سرمایه‌گذاری

دکتر محمد مشاری

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت

نویسنده و مترجم

مدرس و کوچ سرمایه‌گذاری

نوشته های بلاگ

دوربینت را جای صحیح بگذار

دوربینت را جای صحیح بگذار

سلام
جمله ای بسیار مشهور میان فیلم سازان و کارگردانان سینما وجود دارد:”دوربینت را جای درست بگذار.”
در هر صحنه دوربین می تواند از مکان ها و زوایای بیشماری تصویر را ضبط کند،اما فقط یک مکان و یک زاویه مناسب برای استقرار دوربین وجود دارد.برای درک موضوع فرض کن از ورود یک قاتل به یک منزل قرار است تصویری ثبت شود،اینکه دوربین داخل منزل باشد و ورود قاتل را از روبرو‌ نشان بدهد تا اینکه دوربین داخل خیابان باشد و ورود قاتل به منزل را از پشت سر نشان بدهد می تواند دو احساس متفاوت را به ببیننده منتقل کند از آن مهمتر می تواند دو “درک” متفاوت را در بیننده به وجود آورد.
دوربینت را جای درست بگذار میان نویسندگان ،مخصوصا داستان نویسان از اهمیت بالایی برخوردار است.فرض کن قرار است از مشاجره میان یک زن و شوهر داستانی نوشته شود.اینکه راوی داستان شوهر باشد یا زن و یا تنها نوجوان خانواده می تواند سه داستان کاملا متفاوت شود.با سه احساس متناقض و با سه درک متفاوت.
در دنیای سرمایه گذاری نیز دوربین و روایتی که از حقایق داریم باید در جای درست و از زاویه صحیح باشد که اگر غیر از این باشد تحلیل هایمان مثل فیلمی می شود که ببینده ندارد و یا کتابی که خواننده ندارد.
فیلم ها و‌داستان ها همه تکراری اند .مردی خیانت می کند.مادری جان کودکش را نجات می دهد.انسان ها در جنگ یکدیگر را می کشند.موجودی افسانه ای از سایر کرات به زمین حمله می کند و…تنها چیزی که این قصه های تکراری را جذاب ،دیدنی و شنیدنی می کند جای صحیح دوربین است.
بورس ها از فیلم ها تکراری ترند،قیمت ها در یک نوسان دائمی بالا و پایین می پرند.فروش شرکتها کاهش و افزایش می باید.در مجامع دعوا می شود.نرخ برابری ارزها تغییر می کند و…تنها چیزی که باعث جذاب شدن این بازار می شود ،سنجش دائمی صحت تحلیل های سرمایه گذاران است.
جای صحیح دوربین کجاست؟!چه کسی باید داستان را روایت کند؟!کدام تحلیل درست است؟!
جای صحیح‌دوربین جایی است که ببینده را از حدس صحیح اتفاق بعدی عاجز کند.راوی صحیح قصه کسی است که احساس غافلگیری را به خواننده منتقل کند و تحلیل صحیح آن است که بر خلاف “باور رایج” باشد.
کدال و نمودار و تابلو و گزارش تفسیری را همه دارند،تو چه چیز جدیدی کشف کرده ای؟؟!!
“دوربینت را جای صحیح بگذار”

یک دیدگاه بنویسید